Użytkowanie automatycznych skrzyń biegów w samochodach osobowych staje się coraz bardziej popularne. Największym plusem automatycznych skrzyń biegów to przede wszystkim komfort jazdy. Niestety trzeba pamiętać o tym, że automatyczna skrzynia biegów potrzebuje częstego serwisu i dbałości ponieważ inaczej będzie nam się psuć a co za tym idzie może nas to słono kosztować!
W przeszłości automatyczne skrzynie biegów charakteryzowały się solidnością, prostotą i przede wszystkim tym, że były niezniszczalna. Niestety w dzisiejszych czasach mechanizm jest już bardziej skomplikowany w związku z czym zmusza nas to do regularnego serwisu i rzetelnego traktowania aby nie doprowadzić do jej awarii. Na motoryzacyjny rynku możemy znaleźć skrzynie bezstopniowe, zautomatyzowane, hydrokinetyczne, a także najdroższe w obsłudze czyli dwusprzęgłowe. Automatyczne skrzynie biegów w swoim najwyższym stopniu zaawansowane mają 7, 8, a nawet 10 przełożeń w związku z czym przypuszczalny koszt naprawy może sięgać ponad 11 tysięcy złotych. Jednak należy pamiętać, że można ustrzec się od tak drogich wydatków stosując kilka ważnych zaleceń.
Skrzynia musi się rozgrzać!
Należy pamiętać aby pierwsze kilometry przejechać spokojnie bez mocniejszych przyspieszeń. Dopiero gdy układ się rozgrzeje można w pełni korzystać z mocy auta. Często mechanicy radzą aby przy uruchomieniu silnika odczekać kilkanaście sekund nim wrzuci się tryb D w automatycznej skrzyni biegów.
Nie wolno zmieniać trybów skrzyni podczas jazdy!
To jeden z głównych błędów, które zdarzają się dość często kierowcom. Podczas jazdy nie należy przełączać z trybu D na N lub P! Przez taki zabieg może dojść do szybszego zużycia zaworów sterujących przepływem oleju oraz uszkodzenia kół zębatych a co za tym idzie może dojść do generalnego remontu automatycznej skrzyni biegów co również jest bardzo kosztowne.
Wymiana oleju co 60 tyś kilometrów!
Odpowiedni serwis skrzyni to podstawa przy jej eksploatowaniu a więc przede wszystkim wymiana oleju. Nawet gdy producent auta nie uwzględnił takiej obsługi to należy to robić specjalnymi olejami do tego przeznaczonymi. Tutaj również nie należy oszczędzać. Olej należy wymieniać co około 60 tyś kilometrów lub przy użytkowaniu głównie w mieście lub trudnym terenie, warto skrócić ten dystans do 40 tysięcy km. W niektórych przypadkach konieczna będzie też wymiana filtra.
Ostrożność przy holowaniu!
Ze względu na wysokie ryzyko większość producentów nie przewiduje możliwości holowania przy automatach. Jeżeli jednak nastąpi taka konieczność to trzeba pamiętać o tym aby auto pozostało na włączonym silniku(jeśli to możliwe) i ustawić skrzynię w pozycji N. Nie wolno pokonywać też długich dystansów na raz – przerwy co 20-30 km i prędkość około 40 km/h. Należy również sprawdzić co producent myśli na ten temat nim rozpocznie się czynności związane z holowaniem.
Wymuszanie jazdy na jedynce!
Bardzo często mechanicy ostrzegają też przed powolną jazdą z delikatnie wciśniętym hamulcem. Automatycznie skrzynie biegów najnowszej generacji w takim stylu jazdy wrzucają od razu drugi bieg aby zredukować spalanie paliwa. Taka sytuacja zdarza się głównie przy jeździe w korku bądź też manewrach parkowania warto wówczas samemu manualnie zredukować bieg do jedynki i umiejętnie operować gazem. W ten sposób możemy uniknąć szybszego zużycia okładzin hamulcowych oraz sprzęgieł automatycznej przekładni.
Unikaj szybkiego sportowego ruszania!
Powtarzanie takiej taktyki ruszania jak przytrzymanie pedału hamulca z równoczesnym wciśnięciem gazu w CVT lub na przykład w hydrokinetykach. Może doprowadzić to do bardzo kosztownej awarii w szybkim tempie. Należy pamiętać, że żwawe ruszanie jest możliwe tylko w skrzyniach dwusprzęgłowych.
Zwolnij na autostradzie!
Rada ta tyczy się przede wszystkim aut amerykańskich oraz samochodów ze starszymi przekładniami. Dotyczy to zwłaszcza samochodów amerykańskich oraz tych sprzedawanych na ich rynku pracy ponieważ ich styl jazdy jest spokojny i wolny nie szybki jak u nas w Polsce dlatego warto najpierw przetestować swoja skrzynie starszego modelu na autostradzie nim zacznie ja się mocno eksploatować.
Źródło: moto.pl