Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów

Skrzynia biegów to obok silnika jeden z najważniejszych elementów samochodu. Duży wpływ na jej prawidłowe działanie ma serwis a więc między innymi wymiana oleju, która dotyczy automatycznych skrzyń biegów jak i manualnych.  

Wymiana oleju w skrzyni biegów pozwoli na większą  żywotność skrzyni biegów oraz jej lepszą pracę. Najlepiej robić to w profesjonalnych warsztatach samochodowych znających się na swojej pracy oraz mających odpowiednie produkty.

Proces zużywania się oleju w automatycznych skrzyniach biegów postępuje znacznie szybciej niż jeżeli chodzi o manualne skrzynie w związku z czym wymiana oleju w automatach jest bardzo ważna a wręcz niezbędna do prawidłowej pracy przekładni.  Niestety większość dilerów samochodowych nie uwzględnia w serwisie swoich aut z automatyczną skrzynią biegów wymiany oleju w przekładni a wręcz zabezpiecza, że olej fabryczny jest dożywotni – nic bardziej mylnego! Ich teorie owszem może i mają racje bytu jeżeli założymy, że auto przejedzie ok. 150 tyś kilometrów i na tym zakończy swoją eksploatacje. Innego zdania są znów producenci automatycznych skrzyń biegów, którzy uważają wymianę oleju w przekładni za niezbędną w trakcie użytkowania samochodu.

Oczywiście nie oznacza to, że po osiągnięciu takich przebiegów skrzynia się rozsypie. Nie, ale jej elementy będą zużywać się szybciej, aż w końcu doprowadzi do awarii skrzyni. Proces starzenia oleju jest natomiast tym szybszy, im poddawany jest on większym obciążeniom cieplnym. Olej w automatycznej skrzyni biegów traci swoje właściwości np. podczas jazdy z dużą prędkością, częstej zmiany biegów (jazda po mieście) czy podróżowanie po terenach górskich.

Jeżeli chodzi o częstotliwość wymiany oleju w automatycznych skrzyniach biegów to jest to częściowo zależne od marki auta ale standaryzując to powinno to następować między 60 a 100 tyś kilometrów przy pierwszej wymianie następnie co 40 tyś kilometrów. Producenci automatycznych skrzyń biegów sugerują interwały wymiany oleju przekładniowego na 30, 40, albo 60 tys. kilometrów przebiegu.

Jeżeli natomiast nie ma żadnych informacji od producenta dotyczących częstotliwości wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów to należy tak jak wyżej wspomniano przyjąć zasadę, że olej przekładniowy wymieniamy co 40 tys. kilometrów przebiegu. Oczywiście proszę również pamiętać, że olej przekładniowy należy wymieniać przy każdej naprawie automatycznej skrzyni biegów, przy przegrzaniu oleju (zasygnalizuje to kontrolka na desce rozdzielczej) czy tez przy zakupie auta z automatyczna skrzynia biegów.

Na uwadze trzeba mieć również to, że zaniedbanie wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów w momencie kiedy zaczynamy odczuwać podczas jazdy nierówną prace skrzyni może już nie pomóc więc wtedy należy skrzynie już wziąć na pełen serwis aby nie doprowadzić do poważniejszej awarii.

Metod wymiany oleju w automatycznych skrzyniach biegów są dwie: statyczna i dynamiczna. Pierwsza metoda bazuje na prawie grawitacji czyli poprzez odkręcenie korka spustowego olej zostaje usunięty i zastąpiony nowym. Metod ta pozwala na wymianę 40-60% oleju, podczas kiedy cała reszta pozostaje wewnątrz przekładni hydrokinetycznej, w przewodach czy w chłodnicy oleju.

Drugą metodą jest wymiana dynamiczna polegająca na włączeniu urządzenia do wymiany oleju w obieg smarowania skrzyni biegów w trakcie jej pracy. Pompa oleju przekładni wypycha wówczas zużyty olej i w jego miejsce wtłacza nowy i świeży olej. W tej metodzie olej jest wymieniany w 100%.

Podsumowując wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów jest bardzo ważnym elementem eksploatacji samochodu i nie wolno jej ignorować. Należy również pamiętać, że podczas wymiany oleju trzeba wymienić także filtr oleju automatycznej skrzyni biegów, który zbiera zanieczyszczenia i zapycha się podczas eksploatacji.

Źródło: k2.com.pl